Jednoosobowa działalność gospdarcza a RODO

Jowita Kania-Stachura20 czerwca 2018Komentarze (0)

Szanowni Państwo!

Mimo, że przygotowywaliśmy się w kancelarii starannie do wejścia w życie RODO, maj i połowa czerwca był dla nas bardzo intensywnym czasem, bowiem zostaliśmy zasypani pracą do wykonania „na wczoraj”. Stąd nasze milczenie. Mamy jednak nadzieję powrócić do normalnego rytmu pracy i nie zaniedbywać w najbliższym czasie czytelników naszego bloga.

Dzisiaj chcielibyśmy odpowiedzieć zbiorczo na najczęściej pojawiające się w komentarzach pytanie, które w uproszczeniu brzmi: „czy przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą są zobowiązani przestrzegać RODO?”

Odpowiedź jest jedna – tak. RODO dotyczy wszystkich przedsiębiorców, którzy przetwarzają dane osób fizycznych. Obowiązki ciążące na konkretnym przedsiębiorcy będą jednak różne i zależą między innymi od tego, jaka jest skala i rodzaj działalności gospodarczej, jakie dane przedsiębiorca zbiera, jak je przetwarza (czyli co z nimi robi), i komu je przekazuje.

Największe problemy z identyfikacją swoich obowiązków (zapewne w związku z trudniejszym dostępem do pomocy prawnej) mają ci najmniejsi, naprawdę jednoosobowi przedsiębiorcy, prowadzący małą myjnię samochodową, czy gabinet kosmetyczny. Wyobraźmy więc sobie Panią Barbarę, która ma jednoosobową firmę drukującą materiały reklamowe. Pani Barbara nie zatrudnia żadnych pracowników, jej klientami bywają osoby fizyczne, których dane wykorzystuje wyłącznie po to, by wystawić fakturę, a wystawione faktury przekazuje księgowej. Jakie czynności powinna podjąć, aby spać spokojnie po wejściu w życie RODO?

Otóż nasza Pani Barbara powinna:

  • przygotować informację, o której mowa w art. 13 RODO – informacja ta może być przekazana klientom w dowolnej formie np. wydrukowana i wywieszona w biurze albo zawarta w stopce maila,
  • zawrzeć z księgową umowę powierzenia danych.

To od strony formalnej, a od strony praktycznej, Pani Barbara powinna zadbać o zabezpieczenie swojego komputera hasłem, a dokumenty papierowe przechowywać tak aby osoby postronne nie miały do nich dostępu (np. w zamykanej na klucz szafce). Tylko tyle.

Mam nadzieję, że przynajmniej część Państwa wątpliwości udało nam się dzisiaj rozwiać.

{ 0 komentarze… dodaj teraz swój }

Dodaj komentarz

Wyrażając swoją opinię w powyższym formularzu wyrażasz zgodę na przetwarzanie przez Kania Stachura Toś Kancelaria Radców Prawnych Twoich danych osobowych w celach ekspozycji treści komentarza zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych wyrażonymi w Polityce Prywatności

Administratorem danych osobowych jest Kania Stachura Toś Kancelaria Radców Prawnych z siedzibą w Krakowie.

Kontakt z Administratorem jest możliwy pod adresem jowita.kania@kancelariakst.pl.

Pozostałe informacje dotyczące ochrony Twoich danych osobowych w tym w szczególności prawo dostępu, aktualizacji tych danych, ograniczenia przetwarzania, przenoszenia danych oraz wniesienia sprzeciwu na dalsze ich przetwarzanie znajdują się w tutejszej Polityce Prywatności. W sprawach spornych przysługuje Tobie prawo wniesienia skargi do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.

Poprzedni wpis:

Następny wpis: